אפייה – מתי להפוך מתחביב למקצוע

הרבה אנשים שואלים אותי על ההסבה המקצועית שעברתי - מעולם המחשבים לעולם הקונדיטוריה. האם רק ההנאה מלאפות בבית משכה אותי לעולם הזה או שתמיד ידעתי שאני אגיע להיות קונדיטורית “כשאהיה גדולה” ?

אז ככה - לא ידעתי שאני אהיה קונדיטורית עד שלא הפכתי להיות כזו. אני לא ממש הקונדיטורית הקלאסית שקמה כל בוקר עוד לפני שהבוקר יודע שהגיע הזמן לקום ומתחילה לאפות עד שהלילה מתחיל לנקר מעייפות. אני לא מכינה אלפי פעמים את אותם המתכונים שוב ושוב בדיוק של בית מרקחת שווייצרית. אבל אני מכירה את העבודה הזו גם כי עשיתי אותה לתקופה וגם כי יש לי לא מעט חברים בתחום שמספרים לי חוויות משגרת היום שלהם.

 אז איך ממשיכים?

אחרי שרכשתם ידע בסיסי מה אפשר לעשות עם זה בעצם? אז אופציה אחת היא לחפש קונדיטוריה שאתם אוהבים את מה שהיא מציעה למכירה ולנסות להתקבל בתור סטאז’רים. קחו בחשבון שהשכר (אם בכלל יש כזה) יהיה מאוד נמוך - אבל לרוב כמות הידע שתקבלו שווה את המאמץ.

אופציה אחרת - אם אתם יותר עצמאיים ומאמינים בעצמכם - היא לנסות ולמכור את התוצרת שלכם לבד. יש לא מעט בתי קפה ומסעדות קטנות שישמחו לקנות חלק מהקינוחים שלהם במקום להכין אותם לבד - במיוחד אם הקינוחים הם איכותיים. באופציה הזו - עם הרבה מזל ועבודה נכונה אפשר להרוויח קצת (דגש על הקצת) יותר אבל החיסרון הוא שלא יהיה לכם ממי ללמוד ורוב הלימוד יהיה עצמי (בשיטת הניסוי והטעייה).

איך מתחילים?

אני התחלתי בקורס בן 12 מפגשים שהעביר הקונדיטור הנס ברטלה (הקורס הספציפי הזה כבר לא קיים) שלימד את יסודות הקונדיטוריה. אחרי הקורס ובעקבות העבודה הקודמת שלי בתור מתכנתת, התקבלתי לעבודה בתור מנהלת אתר שעסק באוכל. עם הזמן עברתי ממנהלת טכנית של האתר, לכתיבה של חומרים לאתר ובהמשך לעריכת מתכוני אפייה (בעקבות הידע שקבלתי בקורס).

לאורך כל הזמן הזה המשכתי לאפות בבית ולקרוא המון ספרי אפייה. גם ספרי מתכונים אבל גם כאלו שהסבירו קצת יותר כימייה של אפייה. הקורס הבסיסי והספרים שקראתי נתנו לי את הכלים להיכנס לתוך עולם האפייה לעומק.

היום יש הרבה מקומות שבהם אפשר ללמוד את מקצוע הקונדיטוריה, אז איפה כדי ללמוד? זה כבר תלוי בכם. אני ממליצה לקחת סדנה קצרה או שיעור ניסיון בכמה מקומות ולראות אם שיטת הלימוד מתאימה לכם ואם הסגנון הנלמד מעניין אתכם (יש כמה אסכולות של קונדיטוריה - הצרפתית, הגרמנית , המודרנית ועוד). רק אחרי שמצאתם את מה שמעניין אתכם תרשמו לקורס מעמיק, ארוך ויקר יותר.

והחלק הכי שווה - הטעימות בסוף!

בכל מקרה צריך לזכור שלאפות בבית ולאפות בקונדיטוריה מקצועית זה לא אותו הדבר. יש הרבה קונדיטורים שלא מוכנים לאפות בבית (ולא רק בגלל שהם עובדים 14 שעות ביום במטבח…) ויש גם לא מעט חובבי אפייה שניסו לעבוד בקונדיטוריות וברחו אחרי יום או יומיים. זו עבודה קשה, ארוכה ואינטנסיבית. בדרך כלל בסביבה לחוצה ומלחיצה, אבל אם אוהבים את העבודה (כמו בכל עבודה אחרת) זה יכול להיות הכי כיף בעולם.

קטגוריות

תגובות (4)

Avatar

    Avatar
    שרית

    אין…. אין על המתכונים שלך. ולא נשכח את החיוך שמוסיף המון. ♡

      Avatar
      קרין גורן

      תודההההההה שרית 🙂

    Avatar
    תמר ריצ'יו

    אני מתה על המתכונים שלך קרין גורן תמיד יוצא לי מהמם

      Foody team
      מערכת Foody

      איזה כיף לשמוע! תודה רבה (:

תוכן קולינרי ישראלי איכותי
powered by foody